Ga op tijd in dialoog met je bank voor een oplossing op jouw maat

29 januari 2021

Coronamonitor: de laatste evoluties in beeld

In het kort:

  • De banken blijven zich volop inspannen om alle consumenten, bedrijven en zelfstandigen die onder financiële druk staan door de coronacrisis te ondersteunen. De banken nemen daarbij het engagement om alle gezonde, levensvatbare bedrijven met toekomstperspectieven doorheen deze crisis te loodsen.
  • Met het oog op de toekomst, wil Febelfin iedereen met eventuele betalingsproblemen aansporen om tijdig contact op te nemen met hun bank: praat op tijd met je bank over mogelijke individuele oplossingen op maat. Wacht niet tot wanneer de betalingsuitstellen aflopen. Samen kan er gezocht worden naar een structurele oplossing voor jouw specifieke situatie om zo deze moeilijke periode zo goed mogelijk te overbruggen.
  • Er zijn verschillende mogelijkheden om ook ondernemingen of zelfstandigen een specifieke oplossing op maat aan te bieden. Je bank gaat hierover graag met jou in gesprek.
  • Zowel bedrijven als particulieren maken minder gebruik van het algemeen betalingsuitstel. Op 17 januari 2021 bedroeg het totaal aantal uitstaande betalingsuitstellen voor ondernemingskredieten 26.161, voor een onderliggend uitstaand bedrag van 5,2 miljard euro. Voor woonkredieten, bedroeg het totaal uitstaande aantal 12.467, voor een onderliggend bedrag van 1,4 miljard euro.
  • De banken blijven hun maatschappelijke rol spelen en zijn niet spaarzaam met het verlenen van nieuwe kredieten aan bedrijven: het aantal nieuwe kredietverleningen in december ligt volledig in lijn met de voorgaande jaren.
  • Digitaal betalen blijft met voorsprong de voorkeur genieten van de Belg. Van alle kaartbetalingen gebeurt bovendien meer dan 40% van alle betalingen contactloos.

Het volledige persbericht is terug de vinden op de Febelfin website.

Om ondernemingen wegwijs te maken in de oplossingen op maat, heeft Febelfin de leaflet “Praat met je bankier voor het te laat is” opgemaakt. 

Meer over: